Nätsmart

DE YNGSTA BARNEN

Ju yngre barnet är, desto större möjlighet har vi vuxna att skapa förutsättningar för en trygg och positiv nätanvändning. Därför är det viktigt att finnas vid barnets sida och engagera sig så snart barnet fått upp ögonen för spel, filmer och annat kul som finns i mobilen, surfplattan eller datorn – vilket för många barn sker redan vid två års ålder.

Många vuxna är överens om att teven är olämplig som barnvakt. På samma sätt bör vi tänka med surflattan och mobilen. Precis som vi inte låter barn gå omkring ensamma i en storstad, ska vi inte släppa ut dem ensamma på nätet. Genom att visa intresse och vara delaktiga kan vi lära barnen att nätet är en gemensam sak.

Med våra frågor och kommentarer visar vi att det är naturligt att kommunicera kring det som händer på skärmen, vilket lägger grunden för en god och öppen dialog även när barnen blir äldre. Det blir helt enkelt lättare och mer naturligt för barnet att berätta om sina upplevelser på nätet – positiva som negativa – om man delar det.

Ett bra sätt att skapa en gemenskap kring nätet är att välja bland spel, appar och filmer tillsammans med barnet, precis som när vi väljer godnattsaga på kvällen. Och på samma sätt som när vi läser sagoboken kan vi sätta oss tillsammans vid skärmen och göra det till en trygg och mysig stund. Låt barnet visa och berätta om det som händer i spelet eller filmen och visa att du gärna vill lära dig mer.

När barnet ber om hjälp att läsa eller navigera på skärmen ska vi uppmuntra dem: ”Vad bra att du frågar” eller ”Vad glad jag blir att du visar det här för mig”. Genom att göra så förstärker vi ett positivt nätbeteende, som vi vill att barnet tar med sig in i skolåldern och senare även i tonåren. Barn lär sig av att göra rätt!

I 4-5-årsåldern kan vi också börja tala med barnen om att det finns risker på nätet – att det finns personer där som luras, låtsas vara någon annan och vill göra ”dumma saker”. Men det är viktigt att inte skrämmas. Det som skapar en rädsla skapar också en nyfikenhet. Det bästa sättet att prata med barn om svåra och farliga saker är att vara saklig och inte ladda orden med sina egna rädslor.

Man kan till exempel säga:

”Det finns personer på nätet som låtsas vara snälla men som vill luras och göra barn illa”.

”Jag vill att vi tillsammans lär oss om vad som händer på nätet. Det blir lite som när jag håller dig i handen när vi går över gatan. Det är för att skydda dig och lära dig om nätet så att du sen, när du blir större, kan hitta själv och känna dig trygg med vilka personer du kan och inte kan ha kontakt med”.

Men oavsett varningar och prat om risker – när det gäller barn i förskoleåldern hjälper vi dem allra bäst genom att skapa en gemensam relation till nätet. Det ger oss möjlighet att guida barnen rätt och förebygga att de råkar illa ut senare i livet.

Bra och dåliga hemligheter

Ett bra tips är att lära små barn skillnaden mellan bra och dåliga hemligheter. Bra hemligheter är till exempel födelsedagspresenter eller julklappar – sådant man blir glad av. Bra hemligheter berättar man inte för någon annan. Dåliga hemligheter är saker som man blir ledsen av eller som gör att man får ont i magen. Dåliga hemligheter får man berätta – även om någon har sagt att man inte får det. Att prata om bra och dåliga hemligheter är ett sätt att få barn att berätta om otäcka saker som de har upplevt – på nätet eller i verkliga livet.

I korta drag:

• Försök att inte använda surfplattan som en barnvakt, utan gör den till någonting du och barnet kan utforska ihop.

• Var med och välj bland appar, spel och filmer för att skapa en gemensamhet kring nätet.

• Uppmuntra barnet när det inkluderar dig i sin närvaro på nätet.

• Berätta om riskerna utan att skrämmas. Rädsla kan också skapa nyfikenhet.

Det här är ett kapitel ur handboken #nätsmart. Den innehåller tips och råd om hur du kan skydda barn mot sexuella övergrepp på internet.

Annonser